david by michelangelo buonarroti
david by michelangelo buonarroti
michelangelo buonarroti(b. 1475, caprese, d. 1564, roma)
david
1504
marble, height 434 cm
galleria dell'accademia, florence
in 1501 michelangelo was commissioned to create the david by the arte della lana (guild of wool merchant), who were responsible for the upkeep and the decoration of the cathedral in florence. for this purpose, he was given a block of marble which agostino di duccio had already attempted to fashion forty years previously, perhaps with the same subject in mind.
michelangelo breaks away from the traditional way of representing david. he does not present us with the winner, the giant's head at his feet and the powerful sword in his hand, but portrays the youth in the phase immediately preceding the battle: perhaps he has caught him just in the moment when he has heard that his people are hesitating, and he sees goliath jeering and mocking them. the artist places him in the most perfect " contraposto", as in the most beautiful greek representations of heroes. the right-hand side of the statue is smooth and composed while the left-side, from the outstretched foot all the way up to the disheveled hair is openly active and dynamic. the muscles and the tendons are developed only to the point where they can still be interpreted as the perfect instrument for a strong will, and not to the point of becoming individual self-governing forms.
once the statue was completed, a committee of the highest ranking citizens and artists decided that it must be placed in the main square of the town, in front of the palazzo vecchio, the town hall. it was the first time since antiquity that a large statue of a nude was to be exhibited in a public place. this was only allowed thanks to the action of two forces, which by a fortunate chance complemented each other: the force of an artist able to create, for a political community, the symbol of its highest political ideals, and, on the other hand, that of a community, which understood the power of this symbol. "strength" and "wrath" were the two most important virtues, characteristic of the ancient patron of the city hercules. both these qualities, passionate strength and wrath, were embodied in the statue of david.
suggested listening (streaming mp3, 11 minutes):johann kuhnau: the fight between david and goliath (no. 1 of the 6 stories from the bible illustrated in music)
david by michelangelo buonarroti Précédent 793 Précédent 792 Précédent 791 Précédent 790 Précédent 789 Précédent 788 Précédent 787 Précédent 786 Précédent 785 Précédent 784 Précédent 783 Précédent 782 Précédent 781 Précédent 780 Précédent 779 Précédent 778 Précédent 777 Précédent 776 Précédent 775 Précédent 774 Précédent 773 Précédent 772 Précédent 771 Précédent 770 Précédent 769 Précédent 768 Précédent 767 Précédent 766 Précédent 765 Précédent 764 Suivant 795 Suivant 796 Suivant 797 Suivant 798 Suivant 799 Suivant 800 Suivant 801 Suivant 802 Suivant 803 Suivant 804 Suivant 805 Suivant 806 Suivant 807 Suivant 808 Suivant 809 Suivant 810 Suivant 811 Suivant 812 Suivant 813 Suivant 814 Suivant 815 Suivant 816 Suivant 817 Suivant 818 Suivant 819 Suivant 820 Suivant 821 Suivant 822 Suivant 823 Suivant 824